Poslední komentáře

 
Aleš Podolník

Shakespeare byl přepsán, organizátorská reportáž je již k vidění.

Aleš Podolník

Zatím jsme přepsali teprve Veselé paničky Windsorské, dočkej času.

Ondra (hsn)

Ahoj, mám ještě jeden dotaz: jak to vypadá s org reportáží? (mám pocit že už ji píšete déle než toho šejkspíra :D )

Síba (Pralinky zvlášť)

To bude ten hřebíček na hlavičku. Ona ta nevole k posledním informacím je hlavně důsledkem toho, že je neblahým zvykem je vydávat tak strašně pozdě. 14 dnů dopředu je naprostý luxus. Jako zcela komfortní by mi přišlo zveřejnění do konce předchozího pracovního týdne. Takže tak 8-9 dnů.

Tomáš Kuča

Souhlasím s tím, že by místo startu mohlo být zveřejněné dříve. Sice tentokrát taky hrozilo, že ho budeme posouvat, poměrně pozdě jsme kontrolovali, kdy hraje Sparta (naštěstí až o den později, zato s Plzní). Nemyslím, že by byl problém ho změnit i docela pozdě, v posledních informacích nebo na webu nebo mailem. Jen možná bude někdo frflat, že už si koupil lístek. O něco víc mě překvapilo, když jsem zjistil, že máme dávno ukotvený čas startu. S tím bych možná chtěl hýbat docela pozdě - podle toho jak vypadá finalní verze hry, hodinku přidat nebo ubrat podle odhadu průchodu. Ale ten na Matrixu rok co rok selhává, tak je to docela jedno. A takové počasí s tím stejně dokáže zamávat daleko víc. Třeba se příští rok dočkáš a prozradíme start třeba … 14 dnů dopředu?

Síba (Pralinky zvlášť)

Zkusím pomoci se zmapováním toho, jak fungovalo chování ve čtyřlístku. Co vím, myslím, že to nebyla jen naše situace. Pochodové cvičení nastane hned na začátku a to celkem logicky. Rozložení vstupní osmičky je ve vztahu k neprůchodnosti terénu takové, že vede k řetězu vyzvedávání a neluštění, protože na další místa k vyzvedávání není rozumně možné dostat nikoho jiného, než toho, kdo s tím vyzvedáváním začal. Tím pádem dříve než začne nějaké luštění se už týmy pravděpodobně nacházejí na nějakém náhodném a potenciálně nevýhodném místě a nikoli tam, odkud by to měli na další stanoviště blízko. No a další netradiční chování hry bylo podle mne důsledkem (kromě šifer samotných, to se těžko odhaduje) hlavně rozsahu herního prostoru. Prostě nejbližší jiná operační jednotka byla obyčejně vždy dost blízko na to, aby se, pokud nedostala rychlý nápad, vydala spojit s druhou, aby se daly lépe sdílet zadání i nápady. Zároveň ale ne dost blízko na to, aby to nebylo pochodové cvičení. A umocněno je to pochopitelně tím, že se pohybujeme v prostoru, kde je velmi obtížné si přesun načasovat na přejezd, protože nabídka spojů je v herním prostoru prostě zoufalá. Takže se pochoduje a pochoduje. Logistika více operačních jednotek funguje dobře tehdy, kdy je jedna v Letňanech (3) a druhá v Nuslích (2). Když ta v Nuslích vyřeší šifru, která odkazuje do Holešovic, dá vědět jednotce v Letňanech, aby poslala spojku do Holešovic, až jí něco pojede. Ta tam jede, až jí to jede, do té doby luští. Mezitím vyluští šifru jednotka v Letňanech, ta odkazuje na Žižkov, tak tam převelí celou nuselskou jednotku. Když spojka v Holešovicích vyzvedne zadání, domluví se s žižkovskou jednotkou, že se potkají v Libni. Takto to funguje. Když je jednotka v Letňanech (3) a jedna ve Kbelích (2), tak se pochoduje, protože i to čekání na ten zoufalý busík je nekonečné.

Síba (Pralinky zvlášť)

Dárek jsem slíbil za smysluplný důvod. O tom, jak moc splňuje požadovaný přívlastek, ještě pouvažuju. Proč nad tím váhám? Z pohledu organizátora: Měnit informace možná je trochu blbé, ale zase kolikrát v dějinách se to stane? (Pokud je to blbé dvojnásobně, tak mi z toho matematicky vychází, že pokud se to stane méně než jednou za dvě hry, tak je to dobrý důvod poslat tradici k šípku.) My třeba když děláme nějakou neplánovanou změnu, tak to řešíme pomocí e-mailu a to zcela bez obav z toho, že by to někdo nevzal na vědomí. Z pohledu hráče: Na to, abych měl rozumně dlouhý text pro uvedené účely, může klidně obsahovat jiné informace než ty, podle nichž si hráči organizují předstartovní život. Klidně i jenom zopakovaný výtah nejdůležitějšího. Nebo něco, co skrývá drobnou pomoc se šiframi.

Ondra Š.

Síba za to ve své reportáži slíbil dárek, takže se pokusím shrnout svoje důvody, proč udržovat tradici posledních informací před hrou:

Z pohledu organizátora: přišlo by mi fajn dávat informace lidem dřív, ale přijde mi dvojnásobně blbé, když se pak něco z uvedeného mění. Protože zajistit, aby se o změně všichni dozvěděli a vzali ji na vědomí, je myslím v zásadě nemožné. A ty změny, ať už rozhodnutí o zařazení úlohy vyžadující speciální položku ve vybavení, nebo i ohledně toho místa startu, se holt dějí. Třeba na Matrixu Hvězdné bráně to stálo docela dost práce a nervů, abychom nemuseli přesouvat start pár dní před hrou kvůli jednomu městskému úředníkovi, co potřeboval být důležitý.

Z pohledu hráče: poslední informace mi přijdou skvělé. Mám rozumně dlouhý text, který můžu vzít a poslat spoluhráčům. Tím jim jednak připomenu, že za pár dní je hra, jednak je tam výtah těch nejdůležitějších věcí a je šance, že si to přečtou. Kdyby to bylo schované někde v pravidlech / dalších sekcích na webu, šance dost klesá.

INDEX (Ústřední topení)

Myš-Pů-Líne:

  • Můj názor je, že luštění z tabletů a mobilů je realita a aktuálně na to některé týmy mají vybavení a některé ne. Při elektronickém zadání ty nůžky nebudou tak ostré.

  • My jsme se na začátku rozdělili na (špatné!) dvě části, při prvním kole každá skupina vyluštila jednu šifru, takže z toho bylo 1-1-1-2. Pak většinou šifry na jednom místě a vyjíždění pro zadání. Možná hodně souvisí s prvním bodem.

  • Bobíkem myslím přesně to. Tedy přesněji to, že následné místo nebylo blízko aktivity, ale blízko odhadovaného dalšího postupu a ještě relativně daleko MHD. Osobně jsem zastáncem to dávat blízko tomu, kde tým je než tomu kam by pak měl jít. Třeba my jsme po naběhnutí si s aktivitou, kam vyrazil s Proseka celý tým (poslední pásek) jsme tam nechtěli riskovat běžet všichni a radši vyslali běžce a dali si sraz u metra. To je jen taková prkotina ;)

  • Opomenul jsem pochválit skvělou inovaci s oboustranou šifrou, kdy u jedné tuším výsledek. Super po letech takhle narušit ustálené přístupy k luštění.

Aleš Podolník

Máme :). Pošli ji prosím na e-mail hry (matrix@velkyvuz.cz), něco s tím uděláme.

David (Kdyby náhodou)

Vlastní stránku nemáme, ale reportáž jsme napsali. Máte-li o ní zájem, kam jí mám poslat? :-)

Míša (Vesmírná pěchota)

I já se přidávám k díkům. Poprvé jsme se odvážili vyrazit na Matrix. Ač jsme studovali předchozí ročníky, neuměli jsme si tak úplně představit, do čeho jdeme. Žádnou šifrovačku tohoto levelu jsme nikdy nešli, zkušenosti s dělením týmu nulové. Naše ambice byly tomu úměrné. V týmu jednoho člena, který šel dvě šifrovačky a dva úplné nováčky. Nebyli jsme pod žádným tlakem a šli si to prostě užít a snažit se přežít, co možná nejdéle. Uteklo to strašně rychle, a najednou bylo poledne. K jednotlivým šifrám jsem tu a tam nějaký komentář napsala. Smekám před orgy. Ani si nechci představit, kolik času, práce a energie za tím vším je. Ještě jednou velké díky. A pro nás jako velká třešeň na dortu bylo naprosto nečekané 25. místo. Bude hodně těžké to překonat. DÍKY!!!!

Tomáš Kuča

Dík za zpětnou vazbu. Pár komentářů níž:

  • Elektronické zadání šifer jsem se cíleně rozhodli nedávat. Luštění šifer z mobilů a tabletů tolerujeme, ale nechtěli jsme ho podporovat. Ale ani interně v tom nejsme jednotní, třeba to příště bude jinak.
  • Přesuny se mi zdají přiměřené, pokud hráči luští šifry na místě, kde je vyzvedly. Z reakcí a statistik mám dojem, že silně převládalo luštění s centrální jednotkou, což vyžaduje o hodně víc logistiky. Přičítal jsem to tomu, že šifry byly těžší, ale píšeš, že zas tak moc velký odpor nekladly. Ze dřívějších matrixů jsem nabyl dojmu, že top týmy většinou volí 2-3 operační jednotky, které dokážou luštit efektivněji. Tentokrát ten dojem nemám, jen u pár týmů. Možná moc větví, tým se dělil na jednotlivce a ti pak nedokázali luštit? Nicméně chování týmů ve čtyřlístku není moc dobře zmapované, v podstatě jen z reportáží.
  • Odsunuté vydávání šifer u Bobíka je narážka na to, že z betonové kostky byl jen kód a proužek se vyzvedával jinde? Řešili jsme tím technické problémy (velikost zadání s proužky a potřebu betonovat před finální verzí proužků), s tím, že pro týmy je to jen drobná komplikace - budou to mít při cestě nebo poblíž dalších stanovišť.
INDEX (Ústřední topení)

Po týdnu odstupu to za sebe zkusím nějak v bodech shrnout.

Co se mi líbilo:

  • šifry! Obzvlášť při tomhle množství. Klobouček.

  • Bazinga! Obzvlášť při tomhle množství. Klobouček.

Co mi chybělo:

  • zadání jako pdf v systému po načtení kódu. Když čtu, kolik týmů fotí zadání a dává si ho na web, tak se mi to loni velmi líbilo.

  • poslední dva roky jsem si zvykl na příběhovost. Byla radost ty texty číst a hrát si na to. Letos jsem měl pocit, že čtyřlístek tam je jen tvarem druhé fáze. Rozumím, že to stojí spoustu energie. Zároveň mám potřebu napsat, že jsou tací z nás, kteří to oceňují a líbí se jim to.

  • kompaktnější herní prostor. Jasně, máme mít lepší strategii. Nebo aspoň nějakou, že.

  • teplo.

Co se nevešlo:

  • byli jsme na Opatově (špatně pochopené instrukce o východu).

  • památník jsme vyluštili asi za 10 minut otevřením mapy. Byl jsem skeptický, zbytek týmu mne přesvědčil, že čáry v mapě a jasné určení míst to jistí.

  • spíš jsme jezdili a chodili tam a zpátky než luštili. Když jsme se donutili luštit, padala šifra za šifrou.

  • z pohledu našeho, již tradičního nedojití, to vlastně letos bylo ještě daleko. Umíme nedojít mnohem těsněji :)

  • odsunuté vydávání šifer u Bobíka pořád považuju za klukovinu ;)

Sečteno díky moc, za tu cestu do Práglu to stálo.

Tomáš Kuča

Tajemství to není, dodavatele uvádíme v poděkování. Mapy máme od Žaketu (http://www.zaket.cz/?page=mapy). Zádrhel s nimi domlouval spoustu věcí - přidání vlastních bodů, doplnění cest okolo letiště apod.

Honza (Bazinga)

Kde jste si letos a loni nechávali dělat mapy? Je to pěkný kompromis mezi oficiální a vlastní mapou. Nějaké tipy na schopného vydavatele, který nemá problém snížit kótu o pár metrů nebo přidat k mostu neoficiální jméno, by se leckterým organizátorům mohly hodit. Pokud to teda není tajemství :-)

Lama (voy-a-ger)

Na Matrix se každý rok těším a letos jsem se těšil snad nejvíc. A zklamaný jsem rozhodně nebyl! Řada pěkných šifer, netradiční prostředí mezi sysly a vtipné album, které zvyšovalo napětí před akcí, zkrátka vše, co má skvělá šifrovačka mít.

K jednotlivým šifrám jsem se už vyjádřil, tak jen dodám, že oproti posledním 3 rokům byl letos Matrix trochu komornější a bez pompézních aktivit, což mu ale nijak neubralo na šifrovací kráse a máte můj hluboký obdiv, že jste opět uspořádali naprosto super šifrovačku.

A pokud by měl někdo zájem přečíst si unikátní zážitky týmu, který byl naprosto přesvědčený (a z dobrých důvodů!), že hvězda vede do lineární části, tak má tu možnost! Reportáž: http://bit.ly/2oQ8gb5

Tomáš Kuča

To je snad první reportáž od béčka, kterou jsem četl. Díky za ni i za ty ostatní!

Ondra (Hlavně se nezranit)

Jo aha, díky za upozornění, toho jsem si nějak nevšiml :D

Martin Polívka

Děkujeme :-) ještě poprosím přidat odkaz na reportáž do profilu týmu, ať se zobrazí i v reportážích.

Ondra (Hlavně se nezranit)

ještě jednou díky a tady je reportáž: https://docs.google.com/document/d/1nalUWyeG-ZPhz3JvCJ3AvRA2ctb5k7wyQ_zMl1BcnoU/edit?usp=sharing (komentáře povoleny :D )

Petr (Team Avatar)

Používali. Zpětně viděno to bylo spíše urychlovací a potvrzovací než prolamovací, ale pomohlo. U hub středně, u barviček masivně, ostatní nevím. Ale hlavně mě to docela okouzlilo. U hub to bylo ještě srandovní v tom, že jsme si mysleli, že všechny zpáteční vedou k památníku a že to jsou ty bez upřesnítka...

Danka (Ani si nesedáme)

Áno a celkom často. Napríklad na vysporovanie náhodných vlastností šifry (možnosť robiť dvojice slov na jedej strane v Aktíčku), zistenie princípu v jednoduchšej verzii (Houby, Pivo) alebo na staré dobré brutenie (Duhová). V poslednej spomínanej sme si namysleli podľa upresnítka tajničku na správnej strane a potom to dotĺkli cez zmeny farieb a dĺžky úsekov na strane druhej.

Aleš Podolník

Otázka do pléna -- používali jste ve čtyřlístku dvojité zadání k odhalení principu šifry? Jak? Co?