Matrix

Kytice

Co se děje?

Co se to plánuje? Nikdy jsem o tom neslyšel/a…
  • Matrix je šifrovací závod. To znamená, že hlavní část závodu tvoří luštění šifer. Výsledek šifry většinou budete potřebovat, abyste věděli, kam postupovat dál.
  • Matrix je týmový závod. Závodíte v týmech o 2−5 lidech. Dobře sestavený tým je klíčem k úspěchu.
  • Matrix je noční závod. Trvá 22 hodin a převážná část se odehrává v noci. Slábnoucí světlo baterky, únava a lezavá zima ve 3 ráno dávají luštění šifer i orientaci v terénu úplně jinou dimenzi.
Už mám za sebou pěkných pár ročníků Bedny, Tmou, Svíček, Po trati nebo jiných her. Mohu čekat něco podobného?

Ano. Můžete čekat podobné šifry. Oproti klasickým šifrovačkám ale počítejte i s nešifrovými aktivitami. Upozorňujeme rovněž na specifikum Matrixu, kterým je nelinearita. Připravte se na to, že v mnoha případech bude užitečné se jako tým rozdělit a řešit několik šifer souběžně.

Na druhou stranu, pokud některou šifru nevyluštíte, není vše ztraceno, můžete ji většinou obejít alternativní cestou, případně se věnovat jiné části hry, ve které se vám zrovna daří.

Doma mi praská police pod tričky z Tmou, šuplík pod hlavolamy z Bedny a srpen bez svíčkové si nedovedu ani představit. Bude pro mne Matrix vůbec zajímavý?

Co vám budeme povídat. Stejně přijedete.

Loni jsme se jako tým po celou hru prakticky neviděli. A taky jsme netušili, která bije, a co máme vlastně dělat. Bude to letos taky tak?

Letos to bude zase trochu jiné, ale pozorný čtenář si jistě bude vědět rady.

Matrix býval známý svými skrytými předherními úlohami, které dávají pozorným hráčům se spoustou volného času drobnou výhodu do vlastní hry. Kde je letos najdu?

Jedinou šifrovací úlohou, kterou si můžete vyluštit před hrou, je motivační šifra z letáku. Když ji vyluštíte a zařídíte se podle ní, můžete získat menší výhodu do hry.

Musím umět létat krokem třicet mil, upříst nit na kolovratu a plavat jako vodník, abych měl aspoň nějakou šanci zvítězit?

Určitě se vám zmíněné dovednosti mohou hodit. Ne však méně než schopnost analytického uvažování, logického myšlení, všeobecné znalosti… a samozřejmě zkušenosti s luštěním šifer, třeba z jiných šifrovaček.

Co tedy jako tým musíme mít, abychom zvítězili?

Všechno. Inteligenci. Výdrž. Tepelnou regulaci. Silnou morálku, která neutrpí ani po několika hodinách neúspěšného snažení. Improvizaci. Koordinaci. Dovednost unést vinu. Spolupráci v týmu. Schopnost jedince rozhodnout za celý tým.

  • Určitě mějte v týmu inteligenta, který exceluje v logickém uvažování.
  • Určitě mějte v týmu sportovce, který hravě splní jakoukoliv fyzickou aktivitu.
  • Určitě mějte v týmu chodící knihovnu, která všechno ví, všechno zná a pokud by snad náhodou něco nevěděla, tak aspoň ví, kde to vyhledat.
  • Určitě mějte v týmu znalce umění, nebo ještě lépe šikovného hudebníka či kreslíře.
  • Určitě mějte v týmu někoho zdatného v orientaci a čtení map.
  • Určitě mějte v týmu schopného organizátora a taktika, který vždy bude vědět, koho je nejlepší kam poslat.
  • Určitě mějte v týmu někoho, kdo po celou dobu hry bude udržovat vaši morálku a zvedat vám náladu v krizových situacích, například písněmi proti trudnomyslnosti.
    A konečně nezapomeňte, že maximální počet lidí v týmu je pět.
Máme šanci uspět, pokud se při četbě Kytice nikdo z nás nedostal dál než za baladu Mateřídouška?

Prvně si zapište za uši, že žádnou baladu Mateřídouška Erben nenapsal. A zkuste radši tu knihu před startem alespoň zběžně prolistovat: mít rámcovou představu o ději jednotlivých balad se vám na hře může hodit. A i kdyby ne, alespoň z vás bude mít radost vaše učitelka češtiny.

Týmový koordinátor, který neluští, ale organizuje pohyb týmu (sedí doma u netu a hledá vhodné spoje, místa setkání apod.) se počítá do členů týmu, nebo je to přítel na telefonu?

Jakmile je někdo do hry zasvěcen a aktivně týmu pomáhá, počítá se do členů týmu.

V pravidlech se píše, že v některých částech hry se má tým někam dostavit společně. Jeden náš spoluhráč ale vůbec není v Praze, luští z domova to, co mu pošleme. Jak máme postupovat?

Pravidlem je myšleno, že se na dané místo dostaví všichni, kdo se dostavit mohou. Zůstal nemocný spoluhráč doma v posteli? Dostavte se bez něj. Těhotná členka týmu si odskočila na noc zdřímnout a připojí se znovu až ráno? Dostavte se bez ní. Ale: spoluhráč přestoupil do špatné tramvaje a musíme na něj dvacet minut čekat? Počkejte na něj. Jsme si vědomi, že hranice mezi příklady není zcela ostrá. Pokud svůj případ nedokážete k uvedeným příkladům připodobnit, zkuste na sebe být spíš přísní. Pokud si ani pak nebudete jistí, zavolejte orgům.

Bojím se toho, že moje stará Nokie nezvládne webový systém. Dá se s tím něco dělat?

Chápeme, že váš věrný tlačítkáč vydrží půl roku na jedno nabití a je natolik nezničitelný, že ho na chalupě můžete používat místo kladiva. Matrix však je hrou fandící moderním technologiím. Při hře alespoň jeden chytrý telefon potřebovat budete. Dokonce se může vyplatit, pokud jich v týmu budete mít víc.

Jak to myslíte, že balada Mateřídouška neexistuje?

Nějaké další dotazy?

Ano.

Napiš nám na matrix@sifrovacky.cz a rádi ti
odpovíme.